آدامس بجویم یا نه؟آدامس بدون قند تأثیرات مثبت فراوانی در حفظ سلامت دندان*ها دارد، بدین معنی كه میزان ترشحات بزاقی را در طی عمل جویدن بالا می*برد و از خاصیت اسیدی پلاك*های مخرب دندان*ها می*كاهد.آدامس بدون قند تأثیرات مثبت فراوانی در حفظ سلامت دندان*ها دارد، بدین معنی كه میزان ترشحات بزاقی را در طی عمل جویدن بالا می*برد و از خاصیت اسیدی پلاك*های مخرب دندان*ها می*كاهد. بر طبق یك نتیجه*گیری علمی، آدامس می*تواند در كنار مواد دیگر محافظ دندان*ها، از پوسیدگی آنها جلوگیری كند.
بیش از بیست سال است كه در مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی سراسر دنیا، در مورد نقش افزایش ترشحات بزاقی در حفظ سلامت دهان و دندان، مطالعات گسترده*ای صورت گرفته است. شواهد بالینی حاكی از آن است كه نه*تنها آدامس عامل پوسیدگی دندان*ها نیست، بلكه استفاده از آن پس از هر وعده غذا یا بعد از میان*وعده*هایی نظیر شكلات و بیسكویت، اثر اسیدی ایجاد شده را كاهش می*دهد.
امروزه محققان معتقدند كه در كنار مسواك زدن مرتب دندان*ها با خمیر دندان حاوی فلوراید، آدامس نیز می*تواند نقش مفیدی در حفظ سلامت دهان و دندان ایفا كند.
آب دهان مهم*ترین ابزار دفاعی طبیعی دهان به*شمار می*آید. این مایع پلاك*های موجود بر سطح دندان*ها را می*شوید و اسیدهای ایجاد شده را خنثی می*كند. در نتیجهٔ جویدن موادی مانند آدامس یا سبزیجات طبیعی، بزاق بر روی دندان*ها جاری می*شود. این خاصیت را شویندگی اسید می*نامند. همچنین، ترشحات بزاقی مواد غذایی باقی*مانده در لابه*لای دندان*ها را می*زداید.
همان*طور كه پیش*تر اشاره شد، عمل جویدن به همراه مزه كردن طعم آدامس میزان ترشح بزاق را افزایش می*دهد. با جاری شدن آب دهان و افزایش مقدار آن، غلظت مادهٔ بی*كربنات در دهان بالا می*رود كه موجب خنثی شدن مواد اسیدی موجود در پلاك*های دندانی و دسترسی بیشتر به مواد معدنی و در نتیجه مانع پوسیدگی دندان*ها می*شود.
● تأثیر آدامس در جلوگیری از خشكی دهان
افرادی كه دچار عارضهٔ خشكی دهان هستند، به دلیل كمبود میزان ترشحات بزاقی و اسیدی بودن دهان، به پوسیدگی دندان مبتلا خواهند شد. لذا به این گروه توصیه می*شود كه با استفاده از آدامس میزان ترشحات بزاقی خود را افزایش دهند.
● بهترین نوع آدامس
سقز ماده*ای شیرین است. دو نوع قند سوربیتول و زیلیتول موجود در آن می*توانند موجب بیماری*های معده و روده شوند. اگر آدامس مصرفی شما دارای مقدار زیادی از این قندها باشد، دستگاه گوارشتان آسیب خواهد دید. امروزه، به دلیل بی*توجهی تولیدكنندگان آدامس به درصد قند موجود در آن، چنین مشكلاتی به*وفور ایجاد می*شوند. لذا به توصیهٔ متخصصان، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری*های معده و روده، از آدامس*های با میزان قند كم استفاده كنید.
كودكان بالای ۵ سال می*توانند از انواع مختلف آدامس استفاده كنند. اما بهتر است به جای توجه به اسم و قیمت آدامس، به نوع و كیفیت آن دقت كرد.
بر طبق نتایج به دست آمده از پژوهش*های علمی، سقز بهترین نوع آدامس است. اضافه كردن درصد بالایی شكر و مواد طعم*دهنده به آدامس باعث كاهش كیفیت و حتی زیان*آور شدن این ماده می*شود.
● چند توصیهٔ مفید
▪ دست*كم دو بار در روز دندان*ها و لثهٔ خود را با خمیر دندان*های حاوی فلوراید بشویید.
▪ از مصرف زیاده از حد غذا و نوشیدنی*های شیرین بپرهیزید.
▪ مراجعهٔ سالیانه به دندانپزشك را در برنامهٔ زندگی خود بگنجانید.
▪ در صورت نبودن امكان مسواك زدن، جویدن آدامس كمك*كننده است. البته جویدن آدامس هرگز جایگزین شست*وشوی روزانهٔ دهان و دندان نخواهد شد. حداقل زمان لازم برای بروز آثار مثبت جویدن آدامس بیست دقیقه است.

گزارش: ایران اکونومیست